Työehtojen noudattamista on vahvistettava parantamalla julkisten hankintojen lakia
Julkisten hankintojen osuus on merkittävä Suomen ja koko Euroopan bruttokansantuotteesta.
Tavoitteet
- Julkisen hankintalain pitäisi ottaa kaikissa julkisissa hankinnoissa nykyistä enemmän huomioon laatu sekä ympäristö-, sosiaali- ja työoikeudelliset näkökohdat.
- Lakiin on lisättävä valtion lisäksi myös kuntia velvoittava kirjaus siitä, että hankintasopimuksissa on erityisehto Suomen lain ja työehtosopimusten määräysten noudattamisesta.
- Annetaan kilpailu- ja kuluttajaviranomaiselle asema toimia valvontaviranomaisena myös julkisten hankintojen yhteiskunnallisten, erityisesti sosiaali- ja työoikeudellisten tavoitteiden toteutumisen valvonnassa.
- Alihankkijoiden ilmoitusvelvoitteen kattavuutta laissa laajennetaan, jotta tilaajalla on paremmat mahdollisuudet valvoa, että tarjoaja täyttää sopimuksen ehdot.
- EU:n julkisen hankinnan direktiivejä on uudistettava. Niistä puuttuu tehokkaat keinot puuttua työlainsäädäntöä koskeviin rikkomuksiin. Tulevan hallituksen on viestittävä aktiivisesti tarpeesta uudistaa direktiivejä komissiolle, neuvostolle ja parlamentille.
- Hankintayksikön in-house ulosmyynti on nostettava 10 prosenttiin.
Perustelut
Tilaajavastuuta on laajennettava ja alihankintaketjuja rajoitettava
Tavoitteet
- Yrityksille on säädettävä huolellisuusvastuu alihankkijoidensa veroista, sosiaaliturvamaksuista ja palkoista.
- Alihankintaketjujen pituus on rajoitettava enintään kolmeen ja alihankkijan ilmoitusvelvollisuuden kattavuutta laissa on laajennettava, jotta tilaaja voi paremmin valvoa sopimusehtojen toteutumista.
Perustelut
Suomeen on saatava kunnianhimoinen yritysvastuulaki
Tavoitteet
- On säädettävä kansallinen yritysvastuulaki, joka perustuu yrityksille asetettavaan niin kotimaista kuin ulkomaista toimintaa koskevaan huolellisuusvelvoitteeseen.
- Tehokas yritysvastuulaki kattaa laajasti eri toimialat ja myös pienet- ja keskisuuret yritykset, asettaa yrityksille ihmisoikeuksia ja ympäristöä koskevan huolellisuusvelvoitteen sekä sisältää uskottavat toimeenpanokeinot.
- Lain on vahvistettava myös ihmisoikeusloukkauksien uhrien oikeussuojaa ja mahdollistettava uhrin oikeuksien toteutuminen.
- Vastaavaa kunnianhimoista lainsäädäntöä on edistettävä myös Euroopan unionissa.
Perustelut
Yhteiskuntavastuun on oltava globaalia
Suomen on annettava vahva tuki työelämän kansainvälisille normeille ja ne määrittävälle Kansainväliselle työjärjestölle (ILO). Suomen on tuettava ja vietävä eteenpäin Euroopan unionin ihmisarvoa ja työelämän laatua sekä turvallisuutta tukevaa sääntelyä.
Tavoitteet
- Suomen on annettava vahva tuki työelämän kansainvälisille normeille ja ne määrittävälle Kansainväliselle työjärjestölle (ILO). Suomen on tuettava ja vietävä eteenpäin Euroopan unionin ihmisarvoa ja työelämän laatua sekä turvallisuutta tukevaa sääntelyä.
- Työelämän perusoikeuksien toteutumista on edistettävä myös vahvistamalla niiden sitovuutta osana EU:n kauppasopimuksia. Tärkeitä välineitä ovat myös kansallinen ja eurooppalainen yritysvastuulaki sekä YK:ssa neuvoteltava yritysvastuusopimus, jonka aikaansaamiselle Suomen ja EU:n tulee antaa tukensa.
- Suomen kehitysyhteistyörahoituksen nostamista kansainvälisten sitoumusten mukaiseen 0,7 prosenttiin kansantulosta on jatkettava. Riittävä osuus kehitysrahoituksesta on varattava kansalaisjärjestöjen tekemälle työlle.